Tiden är kommen..

Det är dax för nästa steg i kampen mot min cancer.. Väldigt ovetandes om vad mötet kunde innebära så befann sig jag och Peter häromdagen hos onkologen på en avtalad tid! Eftersom jag inte fått provsvaren ännu så trodde jag det skulle innebära lite mest presentation och bara prata lite.. Men så fel hade jag! Planen är klar och den sätts igång på tisdag om 2 dagar.. 

Jag fick veta för lite mer än en vecka sen att dom misstänkt en gravidrelaterad cancer, den skulle innebära att en kromosom från Peter och mig har bildat cancer i moderkakan och att man även måste isåfall kolla Isabella och att det så hemskt faktiskt funnits fall där barnet är drabbat! Jag fick veta att jag INTE har den sortens cancer. Alltså INTE gravidrelaterad. Den cancern är väldigt ovanlig och även om patnologer i London fortfarande letar mer svar så har man fått fram att jag har samma som den gravidrelaterade fast den INTE är gravidrelaterad! Alltså ännu mer ovanlig än den gravidrelaterade.. Låter helt snurrigt?! Tro mig jag fattar knappt själv.. Den heter iallafall - Koriocarcinom

Så på tisdag börjar jag en cellgiftsbehandling som kallas för BEP den används av 3 st olika cytostatika - Bleomycin, Etoposid, Platinol. Det är en utav dom tuffaste behandlingar och i vanliga fall får man 3 st omgångar men jag ska få 4 st.. En behandling håller på i 21 dagar så på tisdag är dag nr 1 då tar jag cytostatika i 5 dagar och sen den 12:e dagen en spruta och sen efter 21 dagar så börjar det om igen med dag 1 osv.. Så behandlingen kommer alltså pågå till slutet på sommaren. Den första omgången nu så kommer jag vara inlagd i 5 dagar, tis-lör. Det är för att dom ska se hur jag mår och kunna ge mig rätt medicinering för biverkningarna av cellgifterna.. Men resten av gångerna är tanken att jag ska kunna sova hemma men åka in varje dag! 

Biverkningarna är konstant trötthet och utmattning, torra slemhinnor, illamående och kräkningar som jag kan få tabletter emot men biverkningarna på dom tabletterna blir då förstoppning och huvudvärk! Det innebär håravfall 2-3 veckor efter första behandlingen. Man kan få njurskador men det förebygger man genom att ge mycket vätska, det jobbiga för mig är att jag får väldigt ont när jag är kissnödig eftersom jag sytt i blåsan samt tagit bort livmodern så jag har ärrvävnad i samma område men då ska jag ha bra smärtlindring för det. Man kan få hörselnedsättning, vita fingrar samt känselbortfall på fingertopparna. Hörselnedsättning är en bestående biverkning som man sen får leva med, men risken är liten att hamna där.. Sen den 12:e dagen så tar jag en spruta och den innebär feber och frossa den dagen. Jag förväntas må dåligt redan på tisdag kväll. Jag ska sätta en picc-line imorgon måndag, det är i den man sen får sin behandling samt tar prover ifrån. 

När vi kom ut från mötet brast jag totalt ner i gråt! Jag visste ju att det här skulle komma och med tanke på min situation så är det såklart bra att det händer nu. Jag har garanterat massa cancerceller kvar i kroppen och dom måste ju bort så det inte ploppar upp nya tumörer.. Mina chanser till och leva var såklart en fråga jag ställde.. I hopp om ett bra svar ska jag säga för när jag prata om den fråga med min kurator så sa hon glöm inte att svaret oxå kan vara det du inte vill höra så tänk efter ordentligt innan du ställer en sån fråga! Jag fick iallafall ett svar som sa att vi hoppas att den här behandlingen ska bota dig och att cancern är så ovanlig så det är svårt att veta, finns ingen statistik direkt! 

Min mamma har ju varit här nu och kommer även imorgon. Men framöver så kommer även Peters familj hjälpa oss, farmor och faster till Isabella. Läkarna sa att vi kommer behöva ha någon här vecka 1 och 2 i behandlingen och sen 3:e veckan klara oss bättre själva och sen efter 3 veckor/21 dagar börjar det om igen 4 gånger sammanlagt. 

Jag känner mig så rädd på nåt sätt.. Rädd för hur jag ska må, för att jag inte kommer klara det här.. Att imorrn måndag så är det min sista ganska bra dag, sen ska jag må riktigt dåligt i månader och kanske längre.. 

Vi har bara försökt att må bra i helgen, vara lyckliga och njuta av varandra. Men såklart så kommer verkligheten och rädslan ifatt en hela tiden.. Det är så förkrossande att titta på vår underbara skatt Isabella och så tänker jag tanken - kommer jag få se det där vackra ansiktet växa upp?! Jag hoppas det.. Jag känner mig inte alls stark och redo att slåss just nu, jag har fått en pärm med all info jag behöver och jag orkar inte läsa den.. Jag skulle redan i torsdags ringt perukmakare men det orkar jag inte heller.. Vill jag ens ha en peruk? Min kontaktsköterska skulle ialf sätta in mig på en knyta sjal kurs.. 

Jag har nu på morgonen färgat utväxten och snart ska vi gå ut med vagnen på en solig promis och senare står det grillning på schemat! Det gäller att ta vara på livet medans man kan! Ta hand om er alla därute!! 💗





Sara
2015-04-26 @ 12:27:18

All styrka till dig/er! Ni kommer att klara detta!! 💕💕💕💕💕

Natta Kusin
2015-04-26 @ 13:38:37

Ni kommer klara det här, vi tänker på er hela tiden ❤

emma
2015-04-26 @ 13:52:52

Du ska klara detta

Sarah Fredriksson
2015-04-26 @ 14:44:37
URL: http://sarahan.blogg.se/

Åh vad jag önska av hela mitt hjärta att du slapp detta. Vi är många som kämpar med dig. Kram på dig fina kusin 💜

Karin F
2015-04-26 @ 16:09:26

Skickar massa styrkekramar till er! <3 <3

Tette (Vickans pappa)
2015-04-26 @ 18:35:49

Klart du klarar det här.Några tuffa månader givetvis men du har ju jättebra stöd från din familj.Vi tänker på dig och håller tummarna varje dag.Vilken fin tjej du fick :-)

Sussie WF
2015-04-26 @ 18:43:28

Det kommer att bli tufft för er, men ni har många som stöttar och hjälper er. Det här kommer ni att klara! Tänk positiva tankar! Tänker på er! Massa kramar! 💗💕💖💝🌷

Linnea
2015-04-26 @ 19:31:34

Fina du ❤ all styrka

Linnea
2015-04-26 @ 19:31:35

Fina du ❤ all styrka

Anonym
2015-04-26 @ 21:16:33

Jag har precis trillat in på din blogg, vi känner inte varandra, men jag känner ändå att jag vill skriva någonting till dig... Jag önskar av hela mitt hjärta att du sluppit genomgå detta... Men vet du! Detta som du har framför dig nu, är en väldigt kort period i ditt liv, du kommer minnas det för alltid, men när du e 70 år o tänker tillbaka på denna tuffa tid, kommer det att kännas som att det hela bara varade en sekund, en liten bråkdel av ditt liv bara...
Kämpa på nu! Det är ett stort maraton, som DU SKA VINNA! Ingen kan klå dig... Du ska och kommer vara först i mål... Heja heja!!! 💗

Johanna
2015-04-26 @ 21:49:03

Känner inte dig men skickar all styrka till dig. Du kommer klara det här med din dotter och resten av din fina familj som stöd. Kram 💕

Babben
2015-04-27 @ 17:13:18

Stora kramar till dig och familjen. Carolin du fixar det här <3 <3 <3

Linda Jansson
2015-04-27 @ 20:15:36
URL: http://autumnleaf.se/

All styrka till dig!! Kram ❤️

Jessi
2015-04-28 @ 10:15:37

Skickar en massa kramar o stryka! Det här ska du fixa!!! Kram 💕

Gitte
2015-04-28 @ 11:18:31

10000000 tankar från Danmark. Du kommer klara det. Detta är en tuff resa, men du kommer igenom och Isabella får en underbar, frisk mamma snart. Vi är många som hejar på dig. Kramar i massor

Malin
2015-04-28 @ 11:44:30

Jag tänker på dig och skickar många styrkekramar ❤ Ni kommer fixa detta!!

Malin
2015-04-28 @ 11:44:32

Jag tänker på dig och skickar många styrkekramar ❤ Ni kommer fixa detta!!

Anonym
2015-04-28 @ 13:51:31

Känner dig inte heller men skickar all styrka och massa kramar! Du fixar det!! 💕💪

Tina
2015-04-28 @ 20:17:38

Blir så arg när jag läser, vilken förbannad orättvisa! Du kommer klå den där jäkla sjukdomen! Önskar dig all lycka och styrka!

Anonym
2015-04-28 @ 21:41:11

Jag har tänkt på dig idag & hoppas, hoppas att du kommer må så bra som möjligt under alla dina behandlingar! Det kommer bli tufft, men som nån skrev -det är bara under en kort period av ditt liv -sen kommer du vara frisk resten av livet! Krama Isabella från en okänd läsare i Göteborg & en stoor kram till dig! :-)

Malin
2015-05-17 @ 12:54:20

Hej
All min styrka till dig ❤️ Gick igen BEP behandling vintern -13 till -14. Inte samma cancer men liknande. Hör av dig om du känner för det.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0